20 - Dec - 2019
Curriculum Academie Tien voorbeeld bij landelijke ontwikkeling vreemdetalenonderwijs
Onderwijs maken is een belangrijk focuspunt op Academie Tien. Alle collega's op school zijn betrokken bij het ontwikkelen en ontwerpen van het onderwijs voor onze leerlingen.
Onderwijs maken is een belangrijk focuspunt op Academie Tien. Alle collega's op school zijn betrokken bij het ontwikkelen en ontwerpen van het onderwijs voor onze leerlingen.
Sommige vakdocenten houden zich specifiek bezig met de opbouw van ons curriculum, waarin wij vastleggen welke 'grote vragen' en leerdoelen wij in de lessen behandelen. Vervolgens wordt dit curriculum uitgewerkt in onze lessen waarbij 'eindopdrachten' een belangrijke rol spelen.
Onze docente Spaans, Cristina García Pérez, is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van ons vreemdetalenonderwijs. Vanuit haar rol schuift zij ook aan bij een landelijke expertisegroep over de vernieuwing van de Europese referentieniveaus voor beheersing van een vreemde taal.
De manier waarop we het curriculum op Academie Tien uitwerken met 'grote vragen' waarin literatuur een belangrijke rol speelt, dient nu als voorbeeld voor het Europese doel om leerlingen te activeren met literatuur. Cristina heeft een handreiking geschreven die voor docenten in heel Nederland toegankelijk is. Haar handreiking staat op de website van Stichting Leerplanontwikkeling (SLO).
Wij zijn trots op Cristina en blij om als school bij te mogen dragen aan de ontwikkeling van het onderwijs in Nederland.
Ook interessant
Academie Tien is een middelbare school met een brede kijk op ontwikkeling. Naast leren is er ruimte voor persoonlijke groei en verwondering. Voor het nieuwe schoolgebouw aan het Berlijnplein maakte kunstenaar Elisabet Stienstra daarom zeven kunstwerken van jonge mensen die thema’s als groei en kennis weerspiegelen. De gloednieuwe architectuur, het...
Je zag de leerlingen al stiekem kijken toen schrijfsters Cis Meijer, Daniëlle Bakhuis en Caja Cazemier vrijdag 22 maart de trap van het OLZ op liepen.
Er zijn nog een aantal plaatsen vrij in onze brugklas.
Krijn Kieviet, biologiedocent, werkt ruim 10 jaar met veel plezier op het Utrechts Stedelijk Gymnasium als hij eind 2022 een video-oproep voorbij ziet komen van Gerben Houwer, directeur van Ithaka. De boodschap is helder: Ithaka heeft met spoed meer docenten nodig. Door de wereldwijde geopolitieke spanningen groeide de school voor...
Sinds het begin van schooljaar 2023/2024 heeft Academie Tien de gedurfde stap gezet naar een mobielvrije schoolomgeving. Het doel? Leerlingen trainen om hun aandacht voor langere tijd vast te houden, zodat ze zich beter kunnen focussen op de leerstof en de wereld om hen heen.