'Door Rebuilding Education heb ik een persoonlijke groei doorgemaakt'
Vorige week donderdag was de slotexpositie van Rebuilding Education. Zestien deelnemers vertelden vol passie over de projecten waar zij afgelopen jaar onwijs hard aan hebben gewerkt. Steven van de Hoef en Femke Brand zijn twee van de deelnemers. Een jaar lang werkten zij aan hun project 'Verken de wereld van bewegen.'
‘Als jij komend schooljaar iets zou mogen veranderen op school, wat zou dat dan zijn?’
Dat is de vraag die aan docenten wordt gesteld in het programma Rebuilding Education. Dit gezamenlijke initiatief van NUOVO Scholen brengt docenten in beweging om onderwijs te herontwerpen. Als deelnemer aan het programma krijg je de kans om je eigen onderwijsinnovatieproject op te starten.
Vorige week donderdag was de slotexpositie van Rebuilding Education. Zestien deelnemers vertelden vol passie over de projecten waar zij afgelopen jaar onwijs hard aan hebben gewerkt. Steven van de Hoef en Femke Brand zijn twee van de deelnemers. Een jaar lang werkten zij aan hun project 'Verken de wereld van bewegen.'
Verken de wereld van bewegen
Steven: “Het afgelopen half jaar hebben we het sportoriëntatiekeuzeprogramma (SOK) opgezet voor de examenklassen van OVMZ. In het curriculum staat dat we dit moeten aanbieden maar dat was nog niet helemaal gelukt. We hebben gekeken hoe we samen met de gemeente meer verschillende sporten terug kunnen laten komen in het onderwijs. En hoe we leerlingen daar intrinsiek voor kunnen motiveren. Door ons project van Rebuilding Education voldoen we nu volledig aan het curriculum.” Aanvullend daarop vertelt Femke dat leerlingen straks veel meer invloed op de sporten die ze willen kiezen. Femke: “Er worden straks veel meer sporten aangeboden die we niet kunnen aanbieden in de hedendaagse lessen, zoals golven, padel, squash en mountainbiken. Doordat leerlingen meer eigen regie hebben in het kiezen van sportactiviteiten ervaren ze meer autonomie en daarmee wordt de intrinsieke motivatie vergroot.”
Leerlingen enthousiast krijgen om te bewegen
Steven: “Vorig jaar vroeg mijn mentorklas of we niet een keer konden gaan mountainbiken. Ik had geen 30 mountainbikes, dus dat kon niet. Straks kan dat wel, en leerlingen gaan dat echt tof vinden!” Het uiteindelijke doel van het SOP is ook dat leerlingen kennismaken met de breedte van de bewegingscultuur. Met de ervaring die ze op de middelbare school opgedaan hebben, hoopt Femke dat ze een nieuwe sport straks in hun studentenstad sneller oppakken. “We willen leerlingen echt enthousiast krijgen om te bewegen”, stelt Femke. “Dat is reden waar we het voor doen!’
Meer uitdaging én afwisseling
Zowel Steven als Femke waren toe aan een nieuwe uitdaging en meer afwisseling binnen hun werk. Hun teamleiders attendeerden hen op het programma van Rebuilding Education. “We zijn het traject ingegaan met 10 losse ideeën, maar nog niet echt een project en dat maakte het zeker in het begin wel lastig”, vertelt Steven. “Het programma was heel leerzaam en gaat verder dan alleen het project zelf. Je volgt allerlei sessies met gastsprekers en je leert over gesprekstechnieken, het schrijven van een curriculum en hoe je motivatie creëert.” Femke vult aan: “Dingen die ik heb geleerd tijdens Rebuilding Education neem ik ook echt mee naar de toekomst. Door de coachsessies op maat maak je ook een persoonlijke groei door. Ik vond het heel fijn dat daar ook de ruimte voor was.”
Op een andere plek bezigzijn met onderwijs is een cadeautje
Steven: ”Voor collega’s die twijfelen om zich aan te melden zou ik zeggen: doe het! Het is schoolontwikkeling, projectontwikkeling én persoonlijke ontwikkeling ineen. Ik ben heel enthousiast en heb er veel aan gehad. Wel zou ik als tip meegeven dat het makkelijker is om te beginnen vanuit een project wat je hebt.” Femke noemt de deelname aan het project echt een cadeautje. “Het is fijn om een keer per week even op een andere plek bezig te zijn met onderwijs. Jorim en Bertram, bedankt!”