Een IOP-gesprek: wat is dat precies?

Vorige week waren de IOP-gesprekken weer. Tijdens deze gesprekken presenteren leerlingen hoe het gaat met de doelen die ze hebben bepaald in hun Individueel Ontwikkel Plan (IOP). Samen met hun ouders en mentor kijken ze terug én vooruit.

Rik, mentor, decaan en docent Mens en Maatschappij, vertelt:

"De leerlingen werken een hele periode aan hun doelen. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:‘beter opletten tijdens een moeilijk vak’, 'zelfverzekerder overkomen in de klas’ of ‘beter huiswerk maken’. Tijdens het gesprek vertellen ze hoe dat de afgelopen periode is gegaan en hoe ze zich verder voelen op school. Ze presenteren hun resultaten en maken plannen voor de volgende periode."

Zelf leerdoelen bepalen

De IOP-gesprekken zijn 4 keer per jaar en duren ongeveer een halfuur. De leerling heeft de regie, met begeleiding van de mentor en ouders uiteraard.

Daniel, docent Techniek, legt uit:

"We willen dat leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen doelen en ontwikkeling. In een IOP maakt elke leerling dus eigenlijk afspraken met zichzelf. Daardoor is er meer verantwoordelijkheid én meer motivatie om aan de doelen te werken.

Samen werken aan groei en ontwikkeling

We willen met de ouders samenwerken aan de ontwikkeling van hun kind. Daniel: “Via de Hoy-app hebben we het hele schooljaar door contact met de ouders. Zij weten ons daar goed te vinden en wij hen ook.Tijdens deze gesprekken kunnen we met elkaar meer de diepte in. Ouders horen dingen van hun kind die het thuis niet altijd vertelt. Dat leidt tot andere vragen. Daar is in deze gesprekken alle ruimte voor." 
 
Bij OVMZ vinden we het belangrijk dat leerlingen leren groeien door te reflecteren. De IOP-gesprekken zijn een waardevol moment om samen met ouders en school stil te staan bij die groei.

Ook interessant