Keete en Paul dingen mee naar de KNAW onderwijsprijs
Op 22 juni wordt de KNAW onderwijsprijs uitgereikt. De onderwijsprijs erkent twaalf vwo-profielwerkstukken van hoge kwaliteit. Onder de genomineerden ook Keete en Paul.
Vanmorgen spraken zij op het NOS Radio 1 Journaal met Astrid Kersseboom over hun onderzoek: Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht.
Klik hier om het fragment te beluisteren
Inhoud onderzoeksverslag
Het onderzoeksverslag van Keete en Paul gaat in op de invulling die middelbare scholen momenteel geven aan ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen en onderzoekt aan de hand daarvan hoe deze ondersteuning efficiënter, resultaatgerichter en prettiger ingericht kan worden, wat uiteindelijk resulteert in een aantal duidelijke adviezen voor middelbare scholen(koepels).
Gedurende het onderzoek zijn allereerst interviews afgenomen met een aantal deskundigen met gedetailleerde kennis van hoogbegaafdheid. De opgedane kennis uit de literatuur en de interviews is vervolgens gebruikt om de doelgroep zelf te benaderen. Hierbij zijn 215 hoogbegaafde jongeren en ouders van zulke jongeren benaderd met kwalitatieve vragenlijsten.
Uit de resultaten van de interviews en het onderzoek onder de doelgroep zelf bleek nog veel ruimte voor verbetering wat betreft de ondersteuning van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarbij lijkt vooral het ontbreken van kennis, erkenning, begrip en maatwerk bezwaarlijk te zijn. Voor een aanzienlijk deel van de ondervraagde hoogbegaafde scholieren lijkt ondersteuning in zijn geheel te ontbreken. Waar ondersteuning wél beschikbaar is, wordt deze wisselend beoordeeld.
De conclusie stelt op basis van de resultaten een aantal maatregelen, handvatten en richtlijnen voor die begeleiders en scholen(koepels) kunnen gebruiken om de ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen sterk te verbeteren.
Ook interessant
Academie Tien is een middelbare school met een brede kijk op ontwikkeling. Naast leren is er ruimte voor persoonlijke groei en verwondering. Voor het nieuwe schoolgebouw aan het Berlijnplein maakte kunstenaar Elisabet Stienstra daarom zeven kunstwerken van jonge mensen die thema’s als groei en kennis weerspiegelen. De gloednieuwe architectuur, het...
Je zag de leerlingen al stiekem kijken toen schrijfsters Cis Meijer, Daniëlle Bakhuis en Caja Cazemier vrijdag 22 maart de trap van het OLZ op liepen.
Er zijn nog een aantal plaatsen vrij in onze brugklas.
Krijn Kieviet, biologiedocent, werkt ruim 10 jaar met veel plezier op het Utrechts Stedelijk Gymnasium als hij eind 2022 een video-oproep voorbij ziet komen van Gerben Houwer, directeur van Ithaka. De boodschap is helder: Ithaka heeft met spoed meer docenten nodig. Door de wereldwijde geopolitieke spanningen groeide de school voor...
Sinds het begin van schooljaar 2023/2024 heeft Academie Tien de gedurfde stap gezet naar een mobielvrije schoolomgeving. Het doel? Leerlingen trainen om hun aandacht voor langere tijd vast te houden, zodat ze zich beter kunnen focussen op de leerstof en de wereld om hen heen.