Keete en Paul winnen de Jan Penprijs!

Op 20 april jl. pitchten Keete en Paul hun profielwerkstuk (PWS): Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht. Zij ontvingen voor hun onderzoeksverslag de publieksprijs in de gamma-categorie.

Elk jaar reiken het Alfa-, Bèta- en Gammasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) prijzen uit voor het beste profielwerkstuk (PWS) van het jaar. Een jury van wetenschappers, docenten en studenten kozen: Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht.

Inhoud onderzoeksverslag

Het onderzoeksverslag van Keete en Paul gaat in op de invulling die middelbare scholen momenteel geven aan ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen en onderzoekt aan de hand daarvan hoe deze ondersteuning efficiënter, resultaatgerichter en prettiger ingericht kan worden, wat uiteindelijk resulteert in een aantal duidelijke adviezen voor middelbare scholen(koepels).

Gedurende het onderzoek zijn allereerst interviews afgenomen met een aantal deskundigen met gedetailleerde kennis van hoogbegaafdheid. De opgedane kennis uit de literatuur en de interviews is vervolgens gebruikt om de doelgroep zelf te benaderen. Hierbij zijn 215 hoogbegaafde jongeren en ouders van zulke jongeren benaderd met kwalitatieve vragenlijsten.

Uit de resultaten van de interviews en het onderzoek onder de doelgroep zelf bleek nog veel ruimte voor verbetering wat betreft de ondersteuning van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarbij lijkt vooral het ontbreken van kennis, erkenning, begrip en maatwerk bezwaarlijk te zijn. Voor een aanzienlijk deel van de ondervraagde hoogbegaafde scholieren lijkt ondersteuning in zijn geheel te ontbreken. Waar ondersteuning wél beschikbaar is, wordt deze wisselend beoordeeld.

De conclusie stelt op basis van de resultaten een aantal maatregelen, handvatten en richtlijnen voor die begeleiders en scholen(koepels) kunnen gebruiken om de ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen sterk te verbeteren.

Ook interessant

Tijdens de open dagen bij VOLT! Toekomstmakers hadden leerlingen uit groep 7 en 8 de kans om door het hele gebouw letters te verzamelen en daarmee een geheime zin te vormen. Een leuke en spannende uitdaging!

Lees verder

Door Hakim Driouch, Teamleider - Bij VOLT! kijken we naar de toekomst en nemen we onze leerlingen mee in een wereld die steeds verandert. We creëren samen een kansrijke omgeving waarin onze leerlingen alle mogelijkheden krijgen om te groeien. Technologie en nieuwe beroepen geven daarbij inspiratie. Een voorwaarde voor deze...

Lees verder

Op dinsdag 28 januari vond een bijzondere avond plaats: het thesissymposium voor U-Talent campusleerlingen uit vwo 6. Acht leerlingen van onze school hebben hier hun onderzoek gepresenteerd, waar ze maandenlang hard aan hebben gewerkt.

Lees verder

Op donderdag 6 februari vond ons jaarlijkse culturele hoogtepunt plaats in FIGI. Examenkandidaten dans sloten hun praktische dansexamen af, terwijl voorexamenklassen en onderbouwklassen de kans kregen om hun dans- en acteertalenten te presenteren op een professioneel podium.

Lees verder