Meer interactie en afwisseling door nieuwe lesopzet

In oktober 2024 gaven onze leerlingen tijdens de leerlingarena hun feedback over hun eerste periode op VOLT! Toekomstmakers. En dat leverde een waardevol inzicht op: de leerlingen hebben behoefte aan meer interactie en afwisseling in de lessen. Daar zijn we meteen aan de slag gegaan! Het resultaat? Een nieuwe lesopzet, die nu in alle lessen van het eerste leerjaar wordt gebruikt!

Joyce Westra, teamcoach van leerjaar 1, zegt: "We vinden het belangrijk om in te spelen op de behoeften van onze leerlingen. De feedback die we kregen was duidelijk en waardevol. Met deze nieuwe lesopzet doen leerlingen actief mee en zijn ze meer bij hun eigen leerproces. Dit maakt de lessen nog leuker en effectiever!" 

Wat is een lesopzet precies? 

Een lesopzet is een soort stappenplan voor een les. In dit plan staat wat de leraar en de leerlingen gaan doen in een bepaalde volgorde. Elk leerjaar heeft een eigen lesopzet voor alle lessen. De eerste 5 minuten heten we de leerlingen bijvoorbeeld welkom en kijken we wie er allemaal aanwezig is. Daarna kijken we 10 minuten terug naar wat we de afgelopen weken hebben geleerd. Zo is elke les opgedeeld in stukjes tijd met allemaal hun eigen doel. 

Een vaste lesopzet zorgt voor duidelijkheid en structuur

Om welke les het ook gaat - wiskunde, biologie of maatschappijleer - een vaste lesopzet zorgt voor duidelijkheid en structuur. Leerlingen weten precies wat ze kunnen verwachten, waardoor ze hun aandacht beter bij de les kunnen houden. Ook helpt het de leraar om de les vlot en effectief te geven! 

Onze oplossingen voor meer interactie en afwisseling in de les

Voor meer interactie en afwisseling in de les gebruiken we voortaan in leerjaar 1 in elke les een paar nieuwe werkvormen. Thema’s worden bijvoorbeeld duidelijk uitgelegd met eenPowerpoint of via filmpjes. Dat maakt de lessen leuker én leerlingen kunnen de lesstof beter onthouden.

Think, Pair, Share

Ook zijn er in elke les groepsopdrachten, waarbij leerlingen in kleine groepen de "Think, Pair, Share"-methode gebruiken. Ze denken eerst individueel na en delen daarna hun ideeën met elkaar. Dit helpt ze om van elkaar te leren, samen te werken en kritisch na te denken. 

De belangrijkste inzichten van een les

Aan het einde van de les benoemen de leerlingen wat ze deze les het meest heeft aangesproken. Wat ze al weten en waar ze meer over willen weten. Zo kunnen we de les nog beter afstemmen op hun behoeften. En natuurlijk sluiten onze leraren de les af met een compliment! We willen graag dat de leerlingen weten dat hun inzet en ideeën gewaardeerd worden. 

Met dank aan onze leerlingen maken we ons onderwijs en hun leerervaring steeds een beetje leuker en effectiever! 

Ook interessant