'Op het EOTO ConnectFest kwam alles samen'
Begin juni vond het EOTO ConnectFest plaats in 'het Huis' in Utrecht. Het was een prachtige dag vol verbinding, plezier en samenzijn! Tim (docent Engels op X11) en Yvonne (docent Kunst op X11) werken beiden mee aan EOTO als docent-coördinator. In het EOTO-programma worden twee verschillende middelbare scholen met een andere leerlingpopulatie aan elkaar gekoppeld. In het schooljaar 2023/2024 werd X11 gekoppeld aan Ithaka. Wat heeft Tim en Yvonne gemotiveerd om zich aan te melden als docent-coördinator? Welke inzichten hebben ze opgedaan en welke lessen zijn hen bijgebleven? En natuurlijk: hoe kijken zij terug op het EOTO ConnectFest? We gaan met ze in gesprek!
We ontmoeten vooral mensen die op ons lijken. Dit probleem zie je al op schoolniveau terug. EOTO zorgt voor meer verbinding en brengt leerlingen van verschillende scholen en met verschillende achtergronden en (geloofs)overtuigingen samen. Hoe werkt het? Twee scholen met een andere achtergrond, cultuur of denkwijze worden aan elkaar gekoppeld. De leerlingen volgen een programma aan de hand van drie competenties: intercultureel burgerschap, communiceren en persoonlijk leiderschap. Ter afronding van iedere competentie maken de leerlingen van de twee verschillende scholen samen een kunstuiting. Op het EOTO ConnectFest, de eindafsluiting van het EOTO-programma, presenteren de leerlingen een gezamenlijk eindproduct.
Wat leuk dat jullie je hebben aangemeld als docent-coördinator bij EOTO! Wat heeft jullie daartoe gemotiveerd?
Yvonne: ''Ik denk vooral het feit dat je op een andere manier met leerlingen bezig bent dan binnen je vakgebied. Normaal geef ik Kunst en ben ik veel bezig met artistieke vaardigheden. EOTO gaat meer over persoonlijke ontwikkeling. Ik vind het nuttig dat jongeren meer leren over onderwerpen zoals leiderschap en cultureel burgerschap.''
Tim: ''Eens met Yvonne! Nederland wordt steeds gefragmenteerder. We ontmoeten vooral mensen die op onszelf lijken. Daardoor zijn we minder betrokken met elkaar. EOTO sluit aan bij mijn visie. De wereld wordt mooier als je met elkaar in verbinding staat. In het EOTO-programma krijgen leerlingen de tools om zelf aan de slag te gaan met onderwerpen zoals gelijkheid, inclusiviteit en diversiteit.''
Welke competentie is je bijgebleven?
Yvonne: ‘'Ik denk dat dat voor Tim en mij allebei anders is. De 1e competentie ‘cultureel burgerschap’ is mij het meest bijgebleven. Je kijkt naar normen, waarden en cultuur. Wat zien wij als normaal? En betekent dat dan ook dat iets anders doen niet normaal is? Leerlingen verbreden hun wereldbeeld door met elkaar in gesprek te gaan.''
Tim: ''Ik vond de competentie ‘cultureel burgerschap’ ook heel waardevol, hier werd er echt respect voor elkaar ontwikkeld. Toch is de 2e competentie ‘communiceren’ mij vooral bijgebleven. Deze competentie sluit mooi aan bij mijn visie. En met anderen in verbinding staan begint natuurlijk bij jezelf. Zelfrefectie is een belangrijke vaardigheid die leerlingen in deze competentie ontwikkelen.''
Wat zag je gebeuren in de ontmoetingen tussen leerlingen?
Yvonne: ''Ik zag dat leerlingen het in het begin heel spannend vonden. Naarmate de tijd vorderde ging het steeds beter. De leerlingen kregen in het EOTO-programma hele concrete tools aangeboden, zoals praatpotten om elkaar verdiepende vragen te stellen. Daar vloeide mooie gesprekken uit voort.''
Tim: ''Ja, er zijn echt nieuwe vriendschappen ontstaan. Geweldig!''
Wat heb je zelf uit het programma van EOTO gehaald?
Yvonne: ''Ik heb zelf vooral veel over burgerschap geleerd. Binnen mijn eigen vakgebied verdiep ik me in hele andere materie. Ik vond het zinvol om hier meer over te leren. Ik pas de geleerde lessen ook toe in mijn eigen mentorlessen.''
Tim: ''Normaal gesproken geef ik Engels. Dan zijn onderwerpen zoals burgerschap en diversiteit iets lastiger om aan te snijden. Leerlingen vinden het soms spannend om hier dingen over te delen. Laat staan in een andere taal. Ik heb in het EOTO-programma geleerd om de focus te leggen op individuen. En dat brengt zoveel moois. Het heeft mijn visie op onderwijs verrijkt.''
Hoe hebben jullie het ConnectFest ervaren?
Tim: ''Het was een geweldige dag, die heel soepel verliep. De leerlingen hebben het echt naar hun zin gehad. X11 was in het EOTO-programma gekoppeld aan Ithaka en de leerlingen wisten elkaar ook op het ConnectFest goed te vinden!''
Yvonne: ''Ik vond het ook fantastisch. Alle elementen kwamen samen op het ConnectFest. Onze leerlingen hadden voor de SDG ‘ongelijkheid verminderen’ gekozen. Uiteindelijk zijn we, voor het eindproduct, naar winkelcentrum Overvecht gegaan met een club van acht leerlingen. De leerlingen interviewden voorbijgangers over het onderwerp racisme. Ze pakte het heel volwassen aan en wisten voorbijgangers echt aan het denken te zetten. De leerlingen waren ook zo trots op het eindproduct dat ze mochten presenteren op het ConnectFest!''
Wat zou je willen zeggen tegen docenten die overwegen om zich aan te melden als coördinator van het EOTO-programma?
Tim: ''Heel simpel: doe het! Het is fantastisch!''
Yvonne: ''Ja, ik ben het eens met Tim. Je bent op persoonlijk vlak bezig met leerlingen. Je leert ze hierdoor veel beter kennen en dat maakt het heel tof. En de leerlingen van X11 en Ithaka? Die zijn gewoon één grote groep geworden. Prachtig!''
EOTO nieuwsbrief
Wist je dat EOTO ook een keer per twee maanden een nieuwsbrief verstuurt?
De allerlaatste nieuwsbrief van dit jaar willen we je natuurlijk niet onthouden! Je kunt de laatste nieuwsbrief hier digitaal bekijken.
Wil je meer weten over EOTO? Ga naar de website via deze link of volg EOTO op Instagram.