Schoolplan 2024-2028
Het Leidsche Rijn College heeft zijn plannen voor de komende jaren vastgelegd in het schoolplan 2024-2028. Op deze poster ziet u in één oogopslag waar we voor gaan en waar we voor staan!
Het LRC maakt onderdeel uit van NUOVO Scholen. NUOVO Scholen is verantwoordelijk voor openbaar onderwijs aan ongeveer 12.000 leerlingen, in de gemeenten Utrecht, Zeist, Nieuwegein en Utrechtse Heuvelrug. De vijftien scholen van NUOVO Scholen bieden samen een breed en pluriform aanbod; praktijkonderwijs, vmbo, mavo, havo, vwo en gymnasium, onderwijs aan nieuwkomers en internationaal onderwijs. De scholengroep is verankerd in de stad en regio en verbindt zich actief met de lokale gemeenschap; bewoners, organisaties en bedrijven.
Het LRC is een school voor voortgezet onderwijs voor havo, atheneum en gymnasium in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. De leerlingen zijn vooral afkomstig uit de wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern. De bevolkingssamenstelling van de wijk Leidsche Rijn is aan verandering onderhevig. Ten opzichte van enkele jaren geleden groeit het aandeel inwoners met een niet-Westerse migratieachtergrond. Aangezien de leerlingenpopulatie van het LRC een afspiegeling is van de wijk, verandert daarmee ook de samenstelling van de leerlingenpopulatie. In de ontwikkeling van het LRC en dus ook in dit schoolplan houden we hier rekening mee.
Na een aantal jaren van sterke groei, stabiliseert het leerlingenaantal de laatste paar jaren. De school heeft nu ongeveer 1700 leerlingen, evenwichtig verdeeld over havo en vwo. Er zijn drie soorten brugklassen: gymnasium, havo/vwo en havo/vwo tto. Naast het reguliere onderwijsprogramma voor alle leerlingen, biedt het LRC als EVOT-school plaats aan leerlingen met topsporttalent.
In de periode 2021-2023 is de school ingrijpend verbouwd. In de afgelopen jaren zijnde onderwijsvleugels en de aula verbouwd tot een nieuwe goed ingerichte onderwijsomgeving. Voor de inrichting van het gebouw is rekening gehouden met onderwijsinhoudelijke veranderingen die in het schoolplan 2020-2024zijn verwoord. Er zijn lokalen die aan elkaar gekoppeld kunnen worden tot een grote onderwijsruimteen er is een grote mediatheek met studielandschap gerealiseerd. Een belangrijk onderdeel van de verbouwing was de verduurzamingsslag die is gemaakt. Het gebouw is energieneutraalgemaakt, waarbij gebruik is gemaakt van een voor scholen heel nieuw concept: een hot-cold-waterstorage.
De belangrijkste ontwikkeling van de afgelopen jaren is een onderwijsinhoudelijke. In augustus 2023 is het LRC gestart met een nieuw onderwijsontwerp. Het kerncurriculum is teruggebracht tot 80% van de onderwijstijd, waardoor 20% tijd anders kan worden ingevuld. Tijdens deze uren, de ‘LRC-lessen’, krijgen ze ‘lef-en-levenslessen’ in de L-lessen, is er tijd ingericht voor maatwerk en keuzemogelijkheden in de R-lessen en worden leerlingen gecoacht in de C-lessen.
In dit schoolplan beschrijven we de rode draad in de ontwikkeling van het LRC. Het is geen blauwdruk voor de toekomst, deze is immers ongewis. Het is een richtinggevend document, waarin vanuit de analogie van Simon Sinek (The golden circle) vooral de ‘why’ en de ‘what’ beschreven worden. De ‘how’ wordt verder uitgewerkt in jaarplannen per schooljaar en aparte notities op onderdelen, die indien van toepassing voor advies of instemming aan de MR worden voorgelegd.
Lees hier het volledige schoolplan.
Mirjam Vroonhof (conrector)
Eric Hordijk (rector)