Van klaslokaal naar beroepspraktijk: levensecht leren bij VOLT! Toekomstmakers

Een activiteit organiseren voor een doelgroep die je nog niet zo goed kent. Hoe doe je dat? Dat is waar leerlingen van VOLT! Toekomstmakers mee aan de slag zijn gegaan. Tijdens een stage van een half (school)jaar leren onze leerlingen in de praktijk. Ze dompelen zich helemaal onder in de wereld van ouderenzorg, basisonderwijs of de kinderopvang. Zo leren ze de doelgroep kennen, werken ze mee met professionals én organiseren ze activiteiten!

Échte ervaringen kun je niet nabootsen in de klas

Hafida el Hachioui is docent Zorg en Welzijn bij VOLT! Toekomstmakers. Toen ze een paar jaar geleden aan de slag ging bij VOLT! zag ze kansen om samenwerkingen met de buurt op te zetten. Uiteindelijk ontwikkelde ze keuzevakken gericht op stage voor de leerlingen van het vak Zorg en Welzijn. Hafida: ''Ik vind stage zo belangrijk voor het vak Zorg en Welzijn. Uiteindelijk gaat het om werken met mensen. We kunnen leerlingen wel laten oefenen op elkaar, of in een gesimuleerde setting in de klas. Maar je kan nooit een echte ervaring nabootsen met een doelgroep zoals ouderen of kinderen. Tijdens een stage leren onze leerlingen hoe je omgaat met bepaalde doelgroepen zoals ouderen, dementerenden of mensen met een beperking. Ook leren ze welke sociale vaardigheden belangrijk zijn bij bepaalde doelgroepen.''

Van stage naar verwenmiddag

Omdat Hafida vanuit haar eerdere ervaring wist hoe goed het werkt als leerlingen leren in de praktijk is ze gaan rondkijken welke instellingen, organisaties en basisscholen in de buurt allemaal openstonden voor een samenwerking. Hafida: ''Ondertussen hebben we met meerdere organisaties samengewerkt zoals: Rijnhoven, Gastenhuis Vleuten, Stepping Stones locatie Villa Spes Nostra, Abrona, Grow Up, Kind & Co en sinds kort ook met Reinaerde. Rijnhoven was één van de eerste organisaties met wie we samenwerkten. Ieder jaar lopen een aantal van onze leerlingen daar met veel plezier stage. Ze helpen dan bijvoorbeeld mee met taken als het ontbijt en de lunch klaarmaken, het rondbrengen van koffie en thee en ze nemen deel aan activiteiten zoals de wandelclub. Zo’n samenwerking is echt een wisselwerking, Rijnhoven biedt stageplekken maar afgelopen jaar zijn onze leerlingen ook twee keer (buiten de stages om) langs geweest voor een verwenmiddag van de ouderen. Dat vind ik zo leuk aan onze leerlingen, ze doen het gewoon! Ze hebben toen allerlei lekkernijen gemaakt en meegenomen en er zijn mooie gesprekken gevoerd.’’

Een waardevol leerproces in de praktijk

Dat het een andere manier van leren is ervaren de leerlingen zelf ook. Nora (leerling Zorg en Welzijn): ''De ervaring die je meekrijgt in de boeken en op school is heel anders als hoe je het zelf ervaart in de praktijk. Ik heb zelf bij een woonzorgcentrum stagegelopen. Het was intensief maar ook heel leerzaam. Je leert empathie te tonen en geduld te hebben. De meeste bewoners waren dement, dus begrepen niet wat er allemaal gebeurde. Je leert je in te leven in een ander persoon. Mijn stagebegeleider was superaardig en meedenkend. Als ik vragen had beantwoordde hij die altijd. En ik kon altijd bij hem terecht.''

Een van de andere leerlingen vult daar nog op aan: ''Wat ik heb ervaren is een hele fijne plek om met ouderen om te gaan. Ik vond het positief dat de ouderen heel positief naar het leven kijken ondanks dat ze daar zitten. Wat ik heb geleerd over deze doelgroep is dat het echt dankbaar werk is om te verrichten en dat je altijd nieuwe mensen leert kennen. Ook heb ik geleerd hoe ik met ouderen moet communiceren en hoe ik met ze om moet gaan.''

Voorbereiding op keuze mbo-studie

Naast dat leerlingen kennismaken met het vak Zorg en Welzijn tijdens hun stage komen ze ook allerlei andere beroepen tegen. Hafida: ‘’Leerlingen die meelopen in de zorginstellingen komen naast zorgprofessionals ook in aanraking met andere beroepen. Bijvoorbeeld de huishoudelijke dienst, de welzijnscoaches en de cateraars. En dat is ook heel goed voor hun oriëntatie. Vaak zie je dat leerlingen in het eerste jaar van hun mbo-studie uitvallen omdat ze niet goed voorbereid zijn op de keuze die ze maken. Ik hoor soms ook van leerlingen dat ze graag met kinderen willen werken, maar dat ze er dan tijdens hun stage achter komen dat ze het geduld er helemaal niet voor hebben. En dat is ook helemaal goed natuurlijk, zo leer je echt wat bij je past.’’

Ook interessant