Nieuw Focuslokaal voor betere onderwijskwaliteit
Onze school moet een veilige plek zijn waar leerlingen goed kunnen leren. Schoolleider Sebastian Blanck: “Als leerlingen op tijd komen, hun spullen bij zich hebben en zich gedragen in de klas, kan de leraar beter lesgeven en kunnen de leerlingen beter leren. Dat heeft een positieve invloed op de onderwijskwaliteit en dus ook op de ontwikkeling van de leerlingen.” Daarom grijpen we dit jaar sneller in als een leerling zich niet aan de regels houdt. Dat doen we o.a. met ons nieuwe Focuslokaal.
Eerder ingrijpen voorkomt echte problemen
De regels die er al waren, gelden ook dit schooljaar. Daarin is dus niks veranderd. We grijpen sinds dit jaar dus wel sneller in als leerlingen zich niet aan de regels houden. Gülenay legt uit: “Eerder informeerden we ouders alleen als het al uit de hand was gelopen. Nu zijn we er eerder bij. Door ouders meteen te informeren, kunnen we samen grotere problemen voorkomen.”
We vinden het belangrijk om open te zijn over hoe we met onze leerlingen omgaan. “Ouders zijn voor ons belangrijke partners,” zegt Keser. “Samen kunnen we het beste voor het kind bereiken, ook als wij soms zelf iets over het hoofd zien. Het gaat erom dat we samenwerken aan hun welzijn.”
Het Focuslokaal: lerenverantwoordelijkheid te nemen
In het Focuslokaal begeleiden we onze leerlingen om na te denken en te leren van hun gedrag. Sebastian Blanck legt uit waarom dit belangrijk is: “Leerlingen die zich niet aan de afspraken houden, komen naar het Focuslokaal om te bespreken wat er is gebeurd en wat ze daarvan kunnen leren. Samen met de leerlingen werken we aan herstel. Daarmee bedoelen we dat ze bijvoorbeeld afspraken maken met hun leraar om herhaling te voorkomen."
We besteden veel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen. “We helpen ze om zelf de leiding te nemen in het herstelproces. Wat ze nu leren, helpt ze later in hun leven op werk, maar ook privé," zegt Gülenay.
Een veilige school voor iedereen
Een veilige omgeving is essentieel, voor onze leerlingen én voor de docenten. Volgens Sebastian draagt het Focuslokaal bij aan een verbetering van de leerprestaties.
We werken ook samen met pedagogisch conciërges en hetzorgteam om extra ondersteuning te bieden waar nodig. Sebastian: “Doordat we leerlingen nu spreken in het Focuslokaal, hebben we ook beter inzicht in hun leerbehoeften. Zo kunnen we elke leerling gerichter begeleiden en beter samenwerken met de ouders.”
Samen verantwoordelijkheid nemen
Met deze aanpak werken we samen aan een veilige en respectvolle schoolomgeving. Sebastian besluit: “Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag helpt onze leerlingen niet alleen nu, maar ook later in het leven. We bouwen samen aan een veilige school waar iedereen de kans krijgt om zich te ontwikkelen.”
In ons Focuslokaal zetten we een belangrijke stap richting een school waarin we samen leren, groeien, en verantwoordelijkheid nemen – niet alleen voor onszelf, maar ook voor elkaar.
Ook interessant
In Nederland bevinden zich bijna 1 miljoen mensen onder of maar net boven de armoedegrens. De voedselbanken spelen een essentiële rol in het ondersteunen van hen die tijdelijk financiële hulp nodig hebben.
In elke editie van NUOVO Nieuws lees je een interview met jouw - indirecte - collega. Deze keer gaan we in gesprek met Leslie Reijgersberg-Gödecke en Attie van Eck van NXT Maarsbergen over hun bijzondere vriendschap.
Bij Academie Tien vormen we een mini-maatschappij. Onze klassen bevatten diverse leeftijdscategorieën, waar iedereen op zijn of haar eigen niveau leert.
Vorige week waren de IOP-gesprekken weer. Tijdens deze gesprekken presenteren leerlingen hoe het gaat met de doelen die ze hebben bepaald in hun Individueel Ontwikkel Plan (IOP). Samen met hun ouders en mentor kijken ze terug én vooruit.
Onze 16 leerlingen van de Jongerenrechtbank hadden eerder deze week een leerzame middag in de rechtbank van Utrecht. Ze mochten met meerdere zaken meekijken en ervaren hoe het er in het echt aan toegaat.
Het Leidsche Rijn College heeft op 16 oktober een voortgangsgesprek gevoerd met de Inspectie van het Onderwijs.