‘Vmbo is niét hetzelfde als laagopgeleid’
Dit artikel is afkomstig uit het AD van 24 januari 2024
Een van uw verslaggevers schreef onlangs het artikel: ‘Tips voor de open dagen van de middelbare scholen’. De journalist poneert daar de stelling: ‘Het kan verleidelijk zijn om je kind naar een hogere opleiding te sturen, maar vraag je zelf eens af: is het goed voor mijn kind?’
Vanuit mijn ervaring in het lager- en basisonderwijs zou ik het volgende willen aanvullen: er zijn nog altijd ouders die hun kind ‘koste wat kost’ op het vwo geplaatst willen zien. Als ‘koste wat kost’ alleen betrekking heeft op de financiële middelen van de ouders dan zal dit me een zorg zijn, maar als dit het welzijn van het kind op het spel zet, ervaar ik wezenlijke bezwaren.
Er zijn ook nog altijd ouders die bij een vmbo-advies voor hun kind de bewering aandurven: ‘Dan heeft de school er niet uitgehaald wat er in zit’.
Ik maak me sterk dat deze bewering eerder voortkomt uit misplaatste hoogmoed dan uit wetenschappelijk onderzoek.
Laten we als samenleving stoppen met vmbo-leerlingen te diskwalificeren tot laagopgeleide mensen. Deze kinderen hebben andere talenten. We kunnen ze met recht omschrijven als praktisch opgeleide mensen.
Zonder hun praktische vaardigheden zitten we als maatschappij in het donker, in de kou, zonder voedsel, zonder vervoersmogelijkheden en ga zo maar door.
Wim Rutgers, oud-directeur basisonderwijs, Vragender
Ook interessant
In Nederland bevinden zich bijna 1 miljoen mensen onder of maar net boven de armoedegrens. De voedselbanken spelen een essentiële rol in het ondersteunen van hen die tijdelijk financiële hulp nodig hebben.
In elke editie van NUOVO Nieuws lees je een interview met jouw - indirecte - collega. Deze keer gaan we in gesprek met Leslie Reijgersberg-Gödecke en Attie van Eck van NXT Maarsbergen over hun bijzondere vriendschap.
Bij Academie Tien vormen we een mini-maatschappij. Onze klassen bevatten diverse leeftijdscategorieën, waar iedereen op zijn of haar eigen niveau leert.
Vorige week waren de IOP-gesprekken weer. Tijdens deze gesprekken presenteren leerlingen hoe het gaat met de doelen die ze hebben bepaald in hun Individueel Ontwikkel Plan (IOP). Samen met hun ouders en mentor kijken ze terug én vooruit.
Onze 16 leerlingen van de Jongerenrechtbank hadden eerder deze week een leerzame middag in de rechtbank van Utrecht. Ze mochten met meerdere zaken meekijken en ervaren hoe het er in het echt aan toegaat.
Het Leidsche Rijn College heeft op 16 oktober een voortgangsgesprek gevoerd met de Inspectie van het Onderwijs.